dalli – de kwaliteitsbelofte
header

dalli-group versnelt de transformatie en zet de koers uit voor een succesvolle toekomst

Persbericht

• De aanhoudende marktveranderingen en de stijgende grondstoffen- en energieprijzen dwingen ons tot een fundamentele herpositionering om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen.
  • Het structuurprogramma Roadmap 2030 voorziet in de optimalisatie van het productassortiment, een nieuwe organisatiestructuur en de consolidatie van de fabrieken.
  • Het doel is om de positie te versterken als grootste Europese fabrikant van hoogwaardige merk- en handelsmerkproducten op het gebied van personal care en home care.
  • Een personeelsreductie is gepland in Stolberg, Flörsheim-Dalsheim, Hoensbroek en Heerde, evenals een sluiting van de fabrieken in Timisoara en Warth.
  • M.b.t. de locatie Westerburg wordt het toekomstige gebruik en de oriëntatie ervan nog onderzocht.

Stolberg, 06 april 2022. De dalli-group, Europa’s grootste producent van consumptiegoederen met een duidelijke focus op Europese merk- en handelsmerkproducten in de segmenten personal care en home care, reageert op de moeilijke marktomstandigheden in de consumentengoederensector en heroriënteert haar activiteiten voor de toekomst.

Gezien de veranderende markttrends, met name in de handelsmerkensector, en de stijgende grondstoffen- en energieprijzen, plant de dalli-group een aantal maatregelen. Het doel is het potentieel van het bedrijf wederom ten volle te benutten en de positie als toonaangevende Europese producent van hoogwaardige merk- en handelsmerkproducten op het gebied van personal care en home care te versterken. De prijsdruk heeft geleid tot meer concurrentie in de sector.

Daarmee versnelt de dalli-group haar transformatie, genaamd Roadmap 2030, die al in 2021 van start ging en die noodzakelijk was geworden als gevolg van de toenemende concurrentie in de sector.

Door zich duurzaam te onderscheiden van de concurrentie met behulp van innovatieve producten en de doelbewuste bevordering van duurzaamheid moet de bestaande winstgevende omzet eerst worden veiliggesteld en moet in de toekomst nieuwe omzet worden gegenereerd. Om rekening te houden met de geplande groei, blijft de dalli-group van plan om een bredere markttoegang te creëren voor de marketing van handelsmerken en merkproducten en zich uit te breiden naar nieuwe aantrekkelijke business areas.

"We zijn geconfronteerd met de grootste uitdaging in de geschiedenis van de dalli-group. Als familiebedrijf zijn we ons bewust van onze speciale verantwoordelijkheid. We willen de toekomst van het bedrijf op eigen kracht, duurzaam en op lange termijn veilig stellen", zegt Reinhold Schlensok, woordvoerder voor het management van de dalli-group. “De aandeelhouders hebben zich reeds duidelijk verbonden aan de onderneming en ondersteunen deze plannen”, aldus Schlensok. 2

Optimalisatie van het assortiment

Met de Roadmap 2030 heeft de dalli-group het kader gevormd voor de noodzakelijke structurele veranderingen op weg naar de toekomst. Het bedrijf is van plan om zich in de toekomst te concentreren op groeicategorieën en uiterlijk in het najaar van 2022 de onrendabele productcategorieën afwasmiddelen, huishoudelijke schoonmaakproducten en gedeeltelijk haar- en lichaamsverzorging op gecontroleerde wijze at te stoten.

Aanpassing van de productiestrategie om het concurrentievermogen te waarborgen

Vervolgens worden de vestigingen geconsolideerd tot de fabrieken Stolberg, Flörsheim- Dalsheim, Heerde en Hoensbroek. Het bedrijf is van plan om de activiteiten in Warth tot uiterlijk eind 2022 geleidelijk af te bouwen en de fabriek daarna te sluiten. Ook in Timisoara is het bedrijf van plan om de productie van dalli per 31-12-2022 te stoppen, hetzij door de verkoop van de fabriek of door de sluiting. M.b.t. de locatie Westerburg wordt het toekomstige gebruik en de oriëntatie ervan nog onderzocht.

Aanpassing van de organisatiestructuur

Daarnaast is het de bedoeling dat de dalli-group een nieuwe organisatiestructuur krijgt die gebaseerd is op de nieuwe strategische oriëntatie, om het bedrijf aan te passen aan de behoeften van de markt en om de verkoop te versterken en verder te ontwikkelen. De dalli-group streeft naar een divisiestructuur die gericht is op de business gebieden Home Care, Personal Care en Solutions (technische oplossingen in de industrie) en streeft naar het aantrekken van nieuwe klanten in binnen- en buitenland in deze business gebieden. Dit omvat het versterken en uitbreiden van de online handel.

Sociaal aanvaardbare vermindering van het personeelsbestand gepland

De bovengenoemde maatregelen en de geplande wijziging betreffen volgens de huidige planningsstatus betrekking in totaal ca. 125-150 banen in de dalli-group en haar dochterondernemingen1, op de vestigingen Stolberg, Flörsheim-Dalsheim, Hoensbroek en Heerde. Deze banen zijn voornamelijk administratieve functies.

In het kader van de optimalisatie van de fabrieksstructuur zijn volgens de huidige planningsstatus nog eens rond 550-600 banen in de dalli-group en haar dochterondernemingen bedreigd. De vestiging van Stolberg wordt hier grotendeels niet door beïnvloed.

Deelname van de werknemersvertegenwoordigingen

Bovenstaande maatregelen zijn onderworpen aan de resultaten van de wettelijke medezeggenschapsprocedures van de werknemersvertegenwoordigingen.

De dalli-group

De dalli-group is een familiebedrijf in de zesde generatie met een duidelijke focus op het Europese merken- en handelsmerkenbusiness. In overeenstemming met onze kwaliteitsbelofte combineren wij als middelgrote onderneming traditie, waarden en maatschappelijke verantwoordelijkheid in onze geschiedenis van meer dan 175 jaar met de eisen van een krachtige en toekomstgerichte businessgroep.

Onze portefeuille omvat een brede scala aan producten in de personal care en home care.

www.dalli-group.com

De heer R.M. Eikelboom
Directeur dalli-De Klok B.V.

Telnr.: 0578 - 698500
e-mail: robert.eikelboom@dalli-group.com

1 DALLI-WERKE GmbH & Co. KG, WIN COSMETIC GmbH & Co. KG, WIN AEROSOL GmbH & Co. KG, Dalli-De Klok B.V., WIN-Warth GmbH, Dalli Production Romania S.R.L., Dalli DC Ost S.R.L.